مدیریت دیابت با سطح تحصیلات مادران ارتباط دارد

1 جولای 2019- یک مطالعه ی دانمارکی نشان داد که سهولت کنترل سطوح قند خون در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 می تواند تحت تأثیر زمینه ی خانوادگی(family background) قرار گیرد.

بر اساس مطالعه ی محققان دانشگاه کپنهاگ، سطوح قند خون کودکان ممکن است در واقع با سطح تحصیلات مادرانشان ارتباط داشته باشد.

دکتر نیک نیلسن، رهبر این تحقیق، گفت: یکی از اولین توضیحاتی که در مورد ارتباط زمینه ی خانوادگی با سطح قند خون کودکان به ذهن می رسد دسترسی نابرابر به مراقبت های بهداشتی است. با این حال، محقق توضیح دادند که هزینه های مراقبت های بهداشتی در دانمارک از طریق مالیات تامین می شود و به طور دائم و یکسان به همگان ارائه می شود، بنابراین محققان به بررسی ارتباط بین خودمدیریتی دیابت و تحصیلات مادران پرداختند.

آنها اطلاعات 4079 کودک مبتلا به دیابت نوع 1 را که در طی سالهای 2000 تا 2013 بیماری آنها تشخیص داده شده بود، بررسی کرده و کودکان را  بر اساس میزان تحصیلات مادرانشان، به چهار گروه تقسیم نمودند.

در این تحقیق مشخص گردید که 1643نفر از مادران بدون تحصیلات دانشگاهی، 1548 مادر دارای مدرک حرفه ای یا یک دوره ی دو ساله ی کالج و 695 مادر دارای مدرک دانشگاهی و 193 مادر مدرک کارشناسی ارشد داشتند.

نتایج این تحقیق نشان داد که مقدارHbA1c با افزایش سطح سواد مادران کاهش می یابد.

میانگین هموگلوبین A1c کودکان متولد شده از مادران دارای تحصیلات پیشرفته، ​​ 7.6 درصد و برای کودکانی که مادران آنها دارای مدرک لیسانس بودند، 7.9 درصد بود. در مقایسه میانگین هموگلوبین A1cبرای جوانانی که مادران آنها فارغ التحصیلان دوره های کالج های حرفه ای یا کالج دو ساله بودند، 8.2 درصد و برای جوانانی که مادران آنها تحصیلات بیشتر یا تحصیلی بالایی نداشتند، برابر با 8.4 درصد گزارش شد.

علاوه بر این، میزان کتواسیدوز دیابتی در جوانانی با مادران دارای تحصیلات عالی، پایین تر بود.

جوانانی که مادرانی با تحصیلات بالاتر داشتند، سطوح قند خون خود را بیشتر بررسی می کردند، که محققان می گویند می تواند بخش بزرگی از این تفاوت را توضیح دهد.

محققان اظهار داشتند: نتایج ما به پزشکان و سیاست گذاران، نشان می دهد که ممکن است در چند سال اول ابتلا به دیابت، حمایت از کودکانی با کمترین مزایای خانوادگی، مفید و موثر باشد.

نیلسن توصیه کرد که متخصصان مراقبت های بهداشتی گروه هایی را برای بیماران راه اندازی کنند تا مادران بتوانند آنچه را برای فرزندان خود انجام می دهند، به اشتراک گذارند.

در این گروه ها، خانواده ها می توانند به حمایت از یکدیگر در خارج از کلینیک کمک کنند. ما فکر می کنیم که این افزایش حمایت غیرمتمرکز می تواند ارزشمند باشد، زیرا حمایت از همسالان و مشاوره ی روزانه و به اشتراک گذاری دانش در این زمینه اهمیت زیادی دارد.

این تحقیق در مجله Diabetes Care منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jul/diabetes-management-linked-to-education-of-mothers-97453430.html